آموزش وردپرس
خانه / آثار / اصول سرپرستی

اصول سرپرستی

کتاب اصول سرپرستی

دنیایی که در آن زندگی می ­کنیم به شدت در حال تحول است و سرعت این تغییرات به حدی است که سازمان‌ها را با چالش جدی روبرو نموده و مسئولیت‌های مدیران را نیز سنگین­تر کرده است. مدیریت در سازمان‌های امروزی تخصصی تر گشته و مدیران باید برای اجرای درست وظایف خود مهارت‌های لازم را کسب نمایند. دسته‌بندی های مختلفی در خصوص جایگاه مدیران ارائه گردیده تا تفکیک وظایف به نحوی باشد که مسئولیت­های آنان را متناسب با اختیارات و نقش­های تعیین شده مشخص نماید.

سرپرستی یکی از این جایگاه­های مدیریتی است که از قدیم مورد توجه اندیشمندان بوده و همواره به‌عنوان یکی از ارکان اساسی در سازمان‌ها بدان نگریسته شده است. سرپرستان نقش کلیدی در رسیدن سازمان به اهدافش ایفا می‌کنند چرا که اینان هستند که در خط اول عملیات سازمان قرار داشته و به‌طور مستقیم با نیروی انسانی سر و کار دارند. با نگاهی به هرم سطوح مدیریتی کاملاً مشهود است که بخش عمده ای از مدیران هر سازمان را سرپرستان تشکیل داده اند و در واقع این بخش از مدیران ارکان اصلی مدیریت در سازمان می باشند لذا باید به درستی مورد توجه قرار گرفته و به آن پرداخته شود.

مجموعه حاضر حاصل سال­ها تجربه در زمینه فعالیت‌های اجرایی و همچنین تدریس دروس مدیریتی در دانشگاه و بخصوص سرپرستی و مدیریت کارآمد بوده و با دسته‌بندی جدید و در نظرگرفتن سرفصل­های ارائه‌شده از سوی شورای عالی برنامه‌ریزی دروس دانشگاهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تنظیم گردیده است و برای اساتید و دانشجویان کلیه رشته­های دانشگاه­های آزاد اسلامی، جامع علمی کاربردی، فنی و حرفه‌ای و سایر مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیر انتفاعی مناسب می‌باشد. از طرفی با توجه به اینکه مطالب بر اساس تجربیات مؤلفین تهیه شده لذا در عمل بسیار از موارد مطروحه به‌صورت کاربردی می‌تواند مورد استفاده مدیران، سرپرستان و سایر جویندگان دانش قابل استفاده باشد.

کتاب به دو بخش اصلی تقسیم‌بندی شده است. در بخش اول به‌منظور آشنایی مخاطبین با مباحث مدیریت مختصراً تاریخچه­ای از مدیریت و نظریات و مکاتب آن آورده شده و وظایف و سطوح مدیریت، انواع سازمان‌ها و همچنین سرپرستی و مسئولیتهای آن مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخش دوم به اصول سرپرستی در هشت فصل پرداخته شده که این اصول به دو دسته اصول فنی شامل انبارداری، بهبود شرایط ‌کار، گزارش‌نویسی، تبعیت از قوانین و مقررات، و بهبود روش‌های انجام کار و اصول انسانی شامل ایجاد و بهبود کارتیمی، ارتباطات مؤثر و انگیزش کارکنان و رعایت اخلاق حرفه‌ای تقسیم‌بندی شده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زمان تمام شده دوباره عدد جديد را محاسبه كنيد

تاپ هاست