آموزش وردپرس
خانه / یادداشت / سیاسی-اجتماعی / ستاد تسهیلات زائرین آئینه خدمت رسانی دستگاه های استان

ستاد تسهیلات زائرین آئینه خدمت رسانی دستگاه های استان

استان قم از دیرباز به دلیل وجود بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (علیها سلام) و مسجد مقدس جمکران سالانه پذیرای خیل عظیم عاشقان اهلبیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) بوده است. از طرفی با توجه به قرار گرفتن در محور مواصلاتی ۱۸ استان کشور همواره حضور میلیونی مسافرین در ایام مختلف سال را در این استان رفت و آمد داشته و در مناسبتهای مختلف نیز همچون نوروز، نیمه شعبان ، نیمه خرداد و … استان قم شاهد حضور انبوهی از زائرین و مسافرین بوده و در بسیاری از ایام تعطیل سال بواسطه فاصله کوتاه با کلانشهرهای پرجمعیتی مثل تهران ، اراک و اصفهان خانواده های زیادی ترجیح می دهند تعطیلات خود را در قم سپری کنند.

بر اساس برآوردها و اعلام مسؤولین استان سالانه حدود بیست میلیون نفر وارد استان قم شده که از این تعداد حدود دو میلیون نفر را زائرین غیرایرانی تشکیل می دهند. اگرچه به دلیل کمبود امکانات رفاهی خصوصاً فضاهای اقامتی رسمی همچون هتل و مهمانپذیر آمار زائرینی که اقامت شبانه دارند نسبت به برخی دیگر از استانهای بزرگ کمتر می باشد لیکن زائرین و مسافرین برای زیارت و همچنین رفع نیازهای اولیه خود از جمله تأمین سوخت، ارزاق ، امور امدادی و درمان و … هرچند برای ساعاتی هم که شده در این استان متوقف می شوند، گرچه متأسفانه این موضوع در بسیاری از گزارشات مغفول مانده و در برخی رتبه بندیهای انجام شده در خصوص استانهای مسافر پذیر جایگاه واقعی قم در نظر گرفته نمی شود!

از سالها پیش ستادی متشکل از دستگاه های اجرایی و به ریاست عالی ترین مقام استان تشکیل شده تا بتواند خدمات مناسبی به زائرین ارائه نماید. ستاد تسهیلات زائرین استان مأموریتهای مختلفی را در حوزه های اسکان و اقامت ، امداد و درمان، امنیتی و انتظامی ، فرهنگی و اطلاع رسانی ، تأمیت ارزاق و مایحتاج ، خدمات شهری و رفاه عمومی، حمل و نقل و ترافیک و پشتیانی تعریف نموده تا بدینوسیله در تمامی موضوعات مرتبط با نیاز زائرین برنامه ریزی و تصمیم گیری نماید. در حقیقت کار این استاد علاوه بر برنامه ریزی برای رفع نیازهای زائرین ، ایجاد هماهنگی و هم افزایی بین دستگاه های اجرایی استان برای استفاده بهینه از منابع و ظرفیتهای موجود بوده و در نهایت با وجود یک نظارت عالیه ،کاستی ها شناسایی و مشکلات پیش آمده مرتفع گردد. اکنون ستاد تسهیلات زائرین نه بعنوان یک ستاد موقتی بلکه بصورت نهادی ثابت که در طول سال به خدمت رسانی می کند شناخته شده و ستاد آئینه خدمات رسانی کل مجموعه دستگاه های استان است که وظایف خود را متناسب با نیاز زائرین در قالب یک کالبد ارائه میدهند.

اگرچه ستاد تسهیلات زائرین استان در طی سالهای فعالیت ، تجارب ارزشمندی کسب نموده و توانسته با استفاده از توان دستگاه های اجرایی خدمت رسانی مناسبی به زائرین داشته باشد لیکن هنوز اشکالات در برخی حوزه ها قابل ملاحظه است که عمدتاً مربوط به کمبود منابع مالی می باشد. همانگونه که ذکر شد استان قم در مناسبتهای مختلف مذهبی و ملی میزبانی جمعیت عظیمی از زائرین را بر عهده دارد که بعنوان نمونه می توان به نیمه شعبان اشاره نمود که ظرف مدت بسیار کوتاهی بیش از دو میلیون نفر در قم حضور دارند و این در حالیست که هیچگونه منابع اعتباری برای مدیریت این مراسم و پشتبانی آن در نظر گرفته نشده است و بایستی مسؤولین محترم کشوری با در نظر گرفتن موقعیت قم بعنوان ام القرای جهان اسلام نسبت به اختصاص اعتبارات لازم بصورت فرا استانی برای فعالیت در سطح ملی و جهانی اقدام نمایند تا انشاء الله قم بعنوان پایتخت مذهبی و قطب زیارتی ایران اسلامی بتواند نقش محوری خود را بخوبی ایفا نماید.

سید مهدی قرشی- دبیر ستاد تسهیلات زائرین استان قم

همچنین ببینید

“شهر مقدس قم” را جهان شهر نکنید

واژه ها همواره بار معنایی خاصی را دنبال می کنند و انتخاب یک واژه برای …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زمان تمام شده دوباره عدد جديد را محاسبه كنيد

تاپ هاست